keskiviikko 9. joulukuuta 2009

Mun murre!

Sain Maiskulta tällaisen haasteen, kiitos!

Murteeni on varmaan aika sekalainen. Ensinnäkin olen ruotsinkielinen äidinkieleltäni. Pääosin käytän kuitenkin suomenkieltä. Kotoisin olen Porvoosta ja asunut myös kymenläänissä ja Kirkkonummella.
Täällä Turussa asunut vasta muutaman vuoden, joten tämä Turun murre ei pahemmin ole vielä tarttunut :)
Kirjoita lauseet niin kuin sanot ne.

* Siskoni punainen mekko mahtuu myös minulle.
* Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedon opettaja antoi?
* Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit.
* Isäni äiti kertoi hakevansa meidät noin kello 17.45.
* Matkustinkin Helsinkiin linja-autolla, koska myöhästyin junasta.
* Oletko nähnyt missään isoveljeni matkapuhelinta.
* Ostitko sen hameen, jonka näimme viime viikolla Hennes & Mauritzissa?

1. Syrrani punane mekko mahtuu myös mulle.
2. Tarviiks apuu kirjotustehtäväs, jonka mantsan ope anto?
3. Oo koo, tehää nii ku sä ehotit!
4. Famo sano hakevansa meijjät jotai varttii vail kuus.
5. Menin Hesaan dösällä, koska myöhästyin junast.
6. Ooks nähny broidin kännyy missään?
7. Ostiks sä sen hameen, joka nähtiin viime viikol Henkkamaukassa?

Näyttääpä hurjilta kirjotettuna nuo lauseet,
Mutta sepäs vasta olisikin tosi kiva jos tuo syrran mekko mulle mahtuis :)

EDIT: Syrra sana tulee suoraan ruotsinkielen syster sanasta eli siskosta. Aivan niin kuin broidi tulee sanasta bror. Uskoisin että hyvinkin paljon käytetty sana tämä syrra, sekä ruotsia puhuvien. Mutta  myös pääkaupunkiseudun  ja varmaankin eteläsuomalaisten puheissa tuttu sana.

5 kommenttia:

  1. Hassu tuo syrra-sana :) En oo ikinä ennen kuullutkaan..

    VastaaPoista
  2. Hihhei, meilläkin käytetään siskoista syrraa! isosiskosta pelkästään syrra ja pikkusisko on lilla syrra :D Murteita ja kieliä sekaisin. Meidän äiti puhuu myös äidinkielenään ruotsia ja minäkin puhuin ensimmäiset sanani ruotsiksi mutta aikojen saatossa kieli on unohtunut, tosin joitakin sanoja on jäänyt roikkumaan mm. kiitos isovanhempien :D

    VastaaPoista
  3. muuten ihan kiva toive mut mä en omista mekkoa, hametta tai mitään sen suuntaistakaan. =P

    *milla*

    VastaaPoista
  4. Milla: Niin mutta jos oletetaan että sulla olisi mekko, niin oilisihan se kyllä toisi upeeta jos se mun päälle mahtuisi :)

    Olen kuitenkin aivan realisti, voin myöntää että mun mekkoon mahtuisi ainakin kaksi Millaa
    =) Ihana rakas pikkusiskoni, kiva kun piipahdit täällä :)

    VastaaPoista

Olen erittäin iloinen, jos haluat jättää kommentin. Kommentteja on aina niin mukava lukea. Kiitos!

Jag är väldigt glad om du vill lämna en kommentar. Det är alltid så trevligt att läsa dem. Tack!

I'm very glad if you want to leave a comment. It's always so nice to read them. Thank you!